ZŠ a MŠ tř. Dr. Eduarda Beneše 456 Bohumín,
příspěvková organizace
MŠ Rafinérský lesík Bohumín
Školní vzdělávací program
Název programu:
Školní vzdělávací program PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Název programu „Kouzelný Domov veverky Elišky“ Aneb kdo v něm přebývá, co mu škodí a co prospívá
1) Vzdělávací obsah (kurikulum) Cesta k naplnění cílů ŠVP je nastíněna ve vzdělávacím obsahu, který máme uspořádaný do pěti vzdělávacích oblastí: biologické, psychologické, interpersonální, sociálně-kulturní a environmentální. Při plánování všech činností dbáme, aby se vzájemně prolínaly.
Vzdělávací oblasti jsou nazvány:
1. Dítě a jeho tělo 2. Dítě a jeho psychika 3. Dítě a ten druhý 4. Dítě a společnost 5. Dítě a svět
1. Dítě a jeho tělo
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je k zdravým životním návykům a postojům.
2. Dítě a jeho psychika
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti psychologické je podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte, rozvoj jeho intelektu, řeči a jazyka, poznávacích procesů a funkcí, jeho citů i vůle, stejně tak i jeho sebepojetí a sebenahlížení, jeho kreativity a sebevyjádření, stimulovat osvojování a rozvoj jeho vzdělávacích dovedností a povzbuzovat je v dalším rozvoji, poznávání a učení.
Tato oblast zahrnuje tři podoblasti:
2.1 Jazyk a řeč 2.2 Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace 2.3 Sebepojetí, city a vůle
3. Dítě a ten druhý
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v interpersonální oblasti je podporovat utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělému, posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů. 4. Dítě a společnost
Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v oblasti sociálně - kulturní je uvést dítě 5. Dítě a světZáměr Záměrem vzdělávacího úsilí pedagoga v environmentální oblasti je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí – počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu – a vytvořit elementární základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte (člověka) k životnímu prostředí.
V úzkém vztahu se vzdělávacími oblastmi jsou integrované bloky, které zasahují všechny vzdělávací oblasti a jsou průřezové. Integrované bloky se vztahují k určitému ročnímu období, vychází z praktických životních problémů, situací a z přirozených potřeb dítěte. Bloky jsou obsahově různě rozsáhlé a dále se větví na tematické celky, projekty a programy realizované v rámci TVP. Svým obsahem na sebe vzájemně navazují, doplňují se a prohlubují, přecházejí plynule jeden do druhého. Třídní programy jsou přizpůsobeny věku a individuálním schopnostem dětí. Všechny nabízené činnosti v rámci ŠVP jsou praktické a intelektové povahy. Integrované bloky, jsou charakterizovány, jsou zde uvedeny naše cíle a záměry, časový rozsah, materiální a organizační podmínky i spolupráce s rodiči a odbornými partnery. Lze tedy vyhodnotit, zda a nakolik bloky obsahově korespondují s nabídkou v RVP PV. Bloky jsou zpracovány a popsány ve ŠVP tak, že učitelky s nimi dále mohou pracovat. Lze je tvořivě přizpůsobovat různým podmínkám jednotlivých tříd. Lze je v třídních programech dále upravovat, rozpracovávat a naplňovat. Jsou tedy charakterizovány v dostatečně obecné poloze. Inspiraci pro název našeho školního vzdělávacího programu byla veverka, která se zabydlela na stromu v zahradě naší mateřské školy. Má symbolizovat souznění s přírodou, její poznávání, pomoc a ochranu.
Integrované bloky jsou nazvány:
Ø Veverka Eliška a děti z MŠ Ø Podzimní radovánky ježka Zvídálka Ø Koloušek Bambi se připravuje na zimu Ø Sýkorka Modřinka a kouzlo Vánoc Ø Zimní hrátky a sportování Tuleně Frosta a Tučňáka Sněhulky Ø Veveřák Bizizub z doby ledové a pohádkové říše Ø Krtek lopatka, kohoutek a slepička vítají jaro Ø Žába Kuňkalka a Rak Klepeťák objevují vodní svět Ø Ferda Mravenec a jeho kamarádi Ø Výlety a dobrodružství Opičky Žofky
IB Veverka Eliška a děti z MŠ
Náměty pro TC: · Podzim je škola a noví kamarádi · Já a moje rodina · Rafinérský lesík – domov pro zvířátka a naší veverku Elišku · Naše město Bohumín – kde bydlím, výlety do okolí - nebezpečí silničního provozu
Charakteristika IB Blok je spojen s radostným vstupem do MŠ, postupným soužitím ve společnosti ostatních, získáváním pocitu jistoty a bezpečí v jiném prostředí. Významem rodiny. Poznáváním města a jeho okolí, ve kterém žiji.Upozornění na nebezpečí spojená se silničním provozem.
očekávané výstupy: o dokázat se odloučit na určitou dobu od rodičů a být aktivní bez jejich opory o dokázat se orientovat v prostředí MŠ o umět navazovat vzájemné kontakty v MŠ (jak s dospělými , tak dětmi) o snažit se ovládat své afektivní chování o spoluvytvářet pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat a dodržovat o vytvářet vztah k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
Hlavní okruhy činností : · seznámení s novými kamarády · prohlídka mateřské školy · pozorování změn počasí, působení na zdraví člověka · seznámení se svoji značkou, s místem ukládání věcí a hraček · sebeobsluha v umývárně, WC, šatně, stravování, spánek · návštěva ostatních tříd · cesta k domovu · hry s dopravními značkami, prostředky, seznámení s funkcí · semaforu, velikosti… · pozorování dopravy na silnicích, hry na dopravním hřišti · hry i rozhovory o rodině, její struktura, jména členů rodiny – jejich funkce
IB Podzimní radovánky Ježka Zvídálka
Náměty pro TC: · Malíř podzim – charakteristické znaky podzimu · Traktory na polích a koše plné zralého ovoce a zeleniny · Pole, louky a léčivé byliny - chráníme si své zdraví · Zachráněný strom – sběr papíru – ekologický program
Charakteristika IB Blok je spojen s problematikou adaptačního období jak pro děti nově příchozí, tak pro děti, které potřebují čas na přizpůsobení se nově vzniklé situace. Celou dobu je budou provázet podzimní barvy – míchání barev, odstíny, malba, sběr a práce s přírodninami, seznámení s významem a ochranou přírody, svého zdraví v návaznosti se změnou počasí.
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností:
· pozorování práce na polích a v příměstských částech města na zahrádkách · pozorování změn počasí, působení na zdraví člověka · seznamování s různými úpravami ovoce a zeleniny · poznat podle vzhledu, chuti, vůně ovoce a zeleninu · vést děti k postupnému používání všeobecného pojmu · upozorňovat na nutnost omýt ovoce a zeleninu před jídlem pitnou vodou · sběr a práce s přírodninami · sbírání a lisování spadaných listů · třídění podle barev, velikosti a druhů · barevnost podzimu – pojmenovávání barev kolem sebe · malování v souladu s barvami v přírodě, dojít k barevnému · procítění · míchání barev a jejich odstínů · co je zdraví? – jak ho chráníme – co je zdravé a nezdravé – CD Pavel Novák · matematické pojmy – první , poslední, číselná řada…
IB Koloušek Bambi se připravuje na zimu:
Náměty pro TC: · Nebe plné papírových draků · Zvířátka se chystají na zimu – sběr žaludů a kaštanů · Cesta skřítků podzimníčků · Barevné listí a odlétající ptáci
Charakteristika IB Blok je spojen s ekologickou výchovou, s pomocí přírodě a zvířátkům v ní žijících, spolupráce s myslivci. Společná akce pro rodiče a děti.
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností :
křeček, veverka, myši ..) a jejich příprava na zimu · poslech pohádek, říkadel s jejich hrdiny · seznamovat s některými druhy hub
hudební, dramatizaci
řada
mrazík..) · společné akce pro rodiče a děti
IB Sýkorka Modřinka a kouzlo vánoc
Náměty pro TC: · Adventní čas – tradice a zvyky · Mikuláš, čert a anděl · Vánoční stromeček pro ptáčky a zvířátka
Charakteristika IB Tento celek je spojen s nejradostnějšími prožitky a pocity dětí. Umožníme dětem prožít radostnou atmosféru adventu a vánočních svátků. Poznávat lidové zvyky a tradice.
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností:
( úklid v domácnosti, pečení cukroví..)
tradicemi
svých vrstevníků
sestupná melodie
IB Zimní hrátky a radovánky Tuleně Frosta a Tučňáka Sněhulky
Náměty pro TC: · Zima je tady – krmítka, sníh, led a rampouchy – hry a pokusy s vodou · Zimní sporty – dodržování bezpečnosti a pravidel · Na návštěvě u tučňáků – škola předškoláků
Charakteristika IB: V tomto bloku si budou děti při sezónních činnostech osvojovat poznatky a dovednosti důležité k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody . Posilujeme jejich zvídavost, zájem a radost z objevování. Každý má právo na svobodu projevu, respektujeme je ve vyjadřování z hlediska věkového i obsahového, bereme v úvahu jejich názor.
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností:
· vnímání krás zimní přírody a její charakteristické znaky · péče o ptáčky a zvířátka v zimě (krmítka a krmení) · hledání a určování stop ve sněhu, vytváření vlastních stop a cestiček · výtvarné zachycení zvířecí figury i s detaily · četba pohádek se zvířecími hrdiny, dramatizace · seznámení se zimními sporty · provozování zimních sportů (sáňkování, koulování, klouzání) · bruslení na zimním stadióně · vlastnosti sněhu a ledu – pokusy · výtvarné zpracování (sportovec, sněhulák) – různé techniky · příprava na zápis do školy – jména a adresy svých rodičů počítání do deseti, geometrické tvary, procvičování základních a odvozených barev · samostatný projev na určité téma · rozpoznávání začátečního a koncového písmena ve slově
IB Veveřák Bizizub z doby ledové a pohádková říše
Náměty pro TC: · Maškarní ples – zimní tradice · Svět pohádek – skutečnost a fantazie · Zimní pohádky – děti z jiných zemí
Charakterisrika IB:
Tento blok je spojován s rozvojem estetické a tvůrčí činnosti slovesné, výtvarné, hudebně-pohybové podněcující tvořivost a nápaditost dítěte, estetické vnímání i vyjadřování a tříbení vkusu. Se světem pohádek, rozdílem mezi skutečností a fantazií. Seznámení s životem dětí z jiných zemí - eskymáci
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností: · pojmenování nejznámějších pohádkových bytostí · chápat rozdíl mezi prózou a poezií · rozlišení vtipu a šikovnosti od lsti a hlouposti · hledání rýmů · obohacování slovní zásoby o přídavná jména( jaká je, jaká by měla být..) · uspořádání na základě časové a dějové posloupnosti ( první, poslední, před, za, přes, za rok…) · práce s knihou, jejich ilustrace · rozlišení dobra x zla na pohádkových postavách · dramatizace, improvizace, recitace · práce s loutkou – slovní projev · sledování divadla, poslech pohádek, příběhů.. · estetické a tvůrčí aktivity ( výtvarné, hudební, pohybové)
IB Krtek Lopatka, kohoutek a slepička vítají jaro
Náměty TC: · Rozloučení se zimou – utopení Morany · Co změnilo jaro? – znaky jara · Kouzelná jarní zahrádka – pokusy se semínky · Zvířátkům se rodí mláďátka
Charakteristika IB Umožníme dětem rozvíjet kultivovat smyslové vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému). Rozvíjet estetické a mravní vnímání, cítění a prožívání motivované jarní přírodou.
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností:
· pozorování změn počasí, prodlužování dne · pokusy - rychlení větviček, klíčení semen · zhotovení morany a její vynášení · pozorování růstu rostlin, zelenajících se stromů · pozorování tažních ptáků, zvířatům se rodí jejich mláďata · rozdíl mezi domácími a volně žijícími zvířaty · seznámení s různými druhy zvířat – i vyhynulými · slovní hádanky – poznávání zvířat podle popisu · vycházky do přírody
IB Žába Kuňkalka a Rak Klepeťák objevují vodní svět
Náměty pro TC:
· Koloběh vody v přírodě · Ze všeho jde něco vyrobit – jak vzniká kniha? · Oslava Dne země · Velikonoční svátky – zvyky a tradice
Charakteristika IB
Umožníme dětem rozvíjet kladný vztah k přírodě prostřednictvím různých činností, aktivně se podílet na ochraně životního prostředí. Děti si budou rozvíjet, zpřesňovat a kultivovat smyslové vnímání, získané dojmy a prožitky se budou učit vyjádřit .
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností:
· rozhovory o Vesmíru, Zemi (encyklopedie a různé publikace) · vodstvo (potok, říčka, řeka, moře, oceán) · práce s glóbem a atlasem · materiály – ze všeho jde něco vyrobit · lidé s různou barvou pletí a mluveným jazykem · tradice – příprava na svátky jara. Velikonoce · malování kraslic, pletení pomlázek, koledy
IB Ferda Mravenec a jeho kamarádi
Náměty pro TC:
· Jak žije hmyz ? – jeho zvláštnosti a proměny · Kde pracuje můj tatínek, dědeček? – zaměstnání · Proč mám rád svou maminku, babičku? – oslava dne matek · Zahrady, pole, louky – byliny – herbáře
Charakteristika IB
Umožníme dětem vnímat, že svět má svůj řád, je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí. Rozvíjet schopnosti citové vztahy vytvářet,rozvíjet a plně je prožívat.
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností: · delší vycházky do přírody a její pozorování · pomoc při péči o květiny na školní zahradě (skalka) · pozorování rostlina a živočichů v některých ekosystémech · pozorování skutečnosti – práce s herbáři a atlasy · využívání pracovních listů správně x nesprávně · malování, kreslení – hmyz,motýli, ryby · dramatická, improvizační hra, spontánní hra, radost z pohybu – prožívání emocí · seznámení s profesemi – co dělá máma a táta · moje maminka – jaká může být? – hledání přívlastků · výroba dárků a přání pro maminku a babičku · příprava kulturního pásma k oslavě jejího svátku
IB Výlety a dobrodružství opičky Žofky
Náměty pro TC: · Sluníčko s teplými paprsky · Dětské radovánky · Cirkus a zvířátka ze ZOO · Osada Indiánů – jak žijí děti v jiných zemích
Charakteristika IB : Letní příroda nás láká do parku,na zahradu, na výlety.Vedeme děti k uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými, rozvoj a užívání všech smyslů. Na delších vycházkách, případně výletech si nejen děti prohloubí, ale i získají další znalosti a vědomosti o přírodě, o městě ve kterém žijí i jeho přilehlých městských částech. Společně s rodiči si prožijeme dětské radovánky.
očekávané výstupy:
Hlavní okruhy činností: · turistika – zvládání i náročnějších tras · seznamování s exotickými zvířaty · celoškolní výlet · oslava dne dětí – rozloučení s předškoláky · návštěva dopravního hřiště v parku P. Bezruče · seznámení dětí s možným nebezpečím – jak se před ním chránit · hry s vodou · soutěživé hry na stanovištích – hod, skok do dálky (písku), míčové a pohybové hry · poznávání různých dopravních prostředků – pojmenování · dělení do skupin · poznatky o životě Indiánů
Doplňkové vzdělávací programy – stabilní (celoroční) Ø „Vyfoukané zdravíčko“ - základy hry na flétnu pod vedením aprobovaného lektora Ø „Hravá angličtina“ - písničky, básničky, společné hry s anglickými slovíčky
Specificky zaměřené programy (sezónní) Ø Plavání Ø Bruslení Ø Solná jeskyně Ø Saunování Ø Environmentální výchova – polodenní vycházky do přírody za poznáním světa zvířat, rostlin, hmyzu … (celoročně)
|
||
Tvorba webových stránek na WebSnadno.cz | Nahlásit protiprávní obsah! | Mapa stránek |